2011. július 29., péntek

Az új rendszer: Sabayon Linux

Üdv!

A tegnapi update után ma már egy külön posztban írok az új rendszeremről, a Sabayon Linuxról.

Mint azt az update-ben leírtam, a Sabayon egy Gentoo alapú rendszer, rolling release disztró (mindig kap frissítéseket, nincs olyan kiadási ciklusa mint pl.: Ubuntunak), GNOME felületes (is). Tegnap éjjel, és ma délelőtt csiszolgattam és szabtam testre az igényeim szerint, most nagyon tetszik, valamint rendkívül stabil is. :)

A telepítés hasonló, mint az Ubuntué, tehát nehézségekbe nem ütköztem, az első indítás után pedig egy rendkívül letisztult felület került a szemem elé. Olvastam, hogy telepítés után, amikor már a gépről fut a cucc, feltétlen frissítsünk! Meg is tettem, annyi minden frissítést töltött le, hogy volt időm egyet bólintani :) Frissítés után pedig már álltam is neki programokat telepíteni :) Még a frissítéshez hozzáteszem, nagyon tetszett, hogy megkaptam a legfrissebb Catalystot és videoillesztőt is alapban, így azzal sem kellett kínlódnom, plusz a rendszerre előre telepítve volt a Compiz Fusion és az Emerald is.

Az általam telepített alkalmazások listája:

  • Cairo-dock, leváltani a gnome-panelt, azzal akadt egy kis problémám
  • Firefox+flashplayer plugin kézileg telepítve
  • aMSN, leváltani a Pidgint
  • Conky, rendszermonitorozásra
  • Audacious, hogy ne az alap médialejátszót használjam
  • VLC Media Player, nagyon szeretem :)
Egyenlőre ennyit tettem fel, az alap cuccokat szedem is majd le hamarosan. Van egy nagyon jó csomagkezelője a disztrónak, azt elindíthatjuk a felső-gnome panelről, vagy amikor elindul a frissítéskezelő, avagy a Rendszer fül Administration almenüjének Entropy Store lehetőségét kiválasztva.

Amivel gondjaim voltak, az a fentebb említett gnome-panel, megoldottam, hogy lecseréltem a Cairo-dockra. Compiz fusion automatikusan nem indult el, gondoltam a Fusion-icon automatikus indítása megoldja..meg is oldotta egy bizonyos fokig, ugyanis a compiz elindult, csak bizonyos időközönként eltűnt az Emerald ablakdekorátor az ablakokról, tehát nem volt Kis méret, Teljes méret, és Bezárás gomb. Fusion-icont kivettem az indítási sorból, helyette az /usr/bin/compiz-manager paranccsal indítom el a compizt, probléma megoldva. Cairo-dockon létrehoztam egy indítóikont az aMSN-nek, de amint megadom aMSN-ben, hogy bezáráskor lecsukás a tálcára az elvégzendő művelet, cairo-dock bezárásnak veszi, és rákattintva elindít egy újabb aMSN példányt. Pedig a Cairo-dock feladatkezelő-viselkedése is át van állítva..
Még megoldásra váró probléma, hogy az automatikus indításnál a Conky indító szkriptjére rá se bagózik a rendszer, kézzel kell indítani a monitorozót.

Rendelkezem NTFS partícióval, adattárolásra van fenntartva, és az NTFS-t eléri a Linux és a Win is, azért is az a fájlrendszer. Namost Ubuntu alatt van egy program, a neve ntfs-config, ami elvégzi az NTFS partíció automountját indításkor, de itt ez nem volt jelen, kézzel kellett csinálni(ennek lesz egy külön posztja is)

Az /etc/fstab fájlt kellett szerkesztenem, de előtte létre kell hozni a mappát, amibe felcsatoljuk a partíciót, tehát:

sudo mkdir /media/Potoc
sudo chmod 777 /media/Potoc

Ez pedig kerüljön be az /etc/fstab fájlba:

/dev/sda3 /media/Potoc ntfs-3g defaults,locale=hu_HU.UTF-8  0 0

Értelemszerűen mindenkinek más a partíciókiosztása, módosítani kell sajátra.

A további finomhangolások már inkább csak amolyan eyecandy dolgok voltak, kapott a rendszer egy SlicknesS nevű témát, Gnome-look.org oldalról letölthető, aztán az ikontéma black-white 2 style, Googleban az első találat a Softpedia oldala, letölthető onnan, aztán további módosítgatások az ablakanimációknál, átlátszó ablakok és legördülő menük, Firefox témázása, stb stb.. :)

Screenshotz:


Nagyon jó cucc, ajánlom annak, aki váltani akar :)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése