2012. július 27., péntek

1 TB HDD csak 32MB RAW-nak látszik

Szép napot!

A mai nap folyamán érdekes probléma ütötte fel a fejét. Egy jó ismerősöm gépébe egy SSD-t szereltem, rendszerpartíciónak. A régi (merevlemezen lévő) rendszerpartíciót formáztam, és egy rendszermentést állítottam vissza az SSD-re. Tekintve, hogy a rendszerbetöltőt nem volt hajlandó visszaklónozni, nem indult el a gép.

Ez a probléma egyszerűen orvosolható volt, lehúztam a régi vinyót, és a Windows 7 telepítőjével helyreállítottam a rendszerbetöltést. És ekkor jött a fekete leves: A gépben adatpartíciónak használt 1 TB-os winchestert nem látta a gép, csak egy 32MB-os RAW partíciót jelzett ki.

A BIOS-ban is ugyanez volt a helyzet, több segédprogram is ezt mutatta. A merevlemez hibájára gyanakodtam, de hál' Istennek nem a vinyó volt a hunyó, hanem a BIOS.

Internetes problémamegoldások után keresve találtam rá a megoldásra: A Gigabyte márkájú alaplapok, amelyek XpressRecovery-val is rendelkeznek, gyárilag bugosak. Ebben a gépben is egy ilyen teljesít szolgálatot, így az interneten talált megoldás illik is rá.

A merevlemezeknél van olyan lehetőség, amely megengedi azt, hogy a BIOS és az OS elől "elrejtsünk" merevlemez-területeket (a merevlemez-vezérlő segítségével). Ez az ún. HPA vagyis a Host Protected Area. A BIOS bug-jából adódóan valamilyen oknál fogva az beállított egy ilyen "elzárt területet", és ezért látszott csak 32MB-os RAW-nak a vinyó.

MEGJEGYZÉS: NE FORMÁZD A MEREVLEMEZT, NE CSINÁLJ VELE SEMMIT! NAGYON FONTOS!

A megoldás:

Először is ismernünk kell a HPA készítés menetét (Wikipedia).

1. Az IDENTIFY DEVICE visszaadja a tényleges méretét a lemeznek, a READ NATIVE MAX ADDRESS ugyanezt teszi.
2. A SET MAX ADDRESS lecsökkenti a lemez közölt méretét, a READ NATIVE MAX ADDRESS visszaadja a tényleges méretet, a HPA kész.
3. Az IDENTIFY DEVICE visszaadja a HPA-val készített hamis méretét a diszknek, a READ NATIVE MAX ADDRESS visszaadja a tényleges méretet. A HPA ezennel életbe lépett.

Magyarul, a BIOS bug-ból adódóan a SET MAX ADDRESS segítségével lecsökkent a merevlemez közölt mérete 32 MB-ra. Ezt kell visszaállítani a merevlemez maximális méretére.

A Wikipedia segített a megértésben

Erre több megoldás is létezik (forrás: Wikipedia).
  • HDAT2
  • setmax
  • Feature Tool (Hitachi merevlemezeknél)
  • MHDD
  • hdparm
  • FreeBSD rendszer alatt "sysctl" segítségével.
Az én esetemben a HDAT2 program volt kéznél, azzal oldottam meg.
Kiválasztjuk a merevlemezt

A kijelölt menübe navigálunk

A "Set Max Address" kell nekünk

Beállítjuk a megfelelő értékre
Nálam nincs semmi gond, a Native és a User area megegyezik. Ahol nem, ott a New value részhez a Native area-1 értéket kell írni. Tehát ahol például xxxx68 a vége, oda xxxxx67-et kell odaírni. "S" gombbal lehet beállítani, utána restart. A BIOS is látja a teljes méretet, az OS-ben pedig a partícióinfók is helyreálltak. Ennyi :) A békesség érdekében érdemes a partíció(ko)n chkdsk-t végezni.

Sajnos az oldalra nem emlékszem már, ahol találtam, de minden olyan honlapnak köszönet, akik írnak erről :-D



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése